NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا
مُعَاذُ بْنُ
هِشَامٍ
حَدَّثَنِي
أَبِي عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ أَبِي
الْحَسَنِ
قَالَ
كَانَتْ
قَبِيعَةُ سَيْفِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِضَّةً
قَالَ
قَتَادَةُ
وَمَا
عَلِمْتُ
أَحَدًا
تَابَعَهُ
عَلَى ذَلِكَ
Enes (r.a.)'den;
demiştir ki:
"Rasûlullah
(s.a.v.)'in kılıcının kabzasının başı gümüştü."
İzah:
Tirmizi, cihâd; Nesaî,
zine; Darimi, siyer
....... kelimesini
Hattâbî, kılıcın kabzası üstünde bulunan demir diye açıklamıştır. Kamus
müellifi ise, bu kelimenin, "kılıcın kabzasının ucunda bulunan gümüş ya da
demir” anlamına geldiğini söylüyor. Biz tercümemizde bu mânâyı tercih ettik.
Avnü'l-ma'bud yazarının
naklettiğine göre Şerhü's-Sünne isimli eserde bu mevzuda şu görüşler yer
almaktadır.
Bu hadis fazla olmamak
kaydıyla kılıcı gümüşle süslemenin caiz olduğuna delâlet etmektedir. Kemerleri
az bir gümüşle süslemek de aynı şekilde caizdir. Ancak atların gemlerini ve
eğerlerini gümüşle süslemenin hükmü ulema arasında ihtilaflıdır. Ulemanın bir
kısmı bunları gümüşle süslemenin caiz olduğunu söylerken, bir kısmı da gem ve
eğerleri süslemenin aslında hayvanları süslemek demek olduğu görüşünden
hareketle haram olduğunu söylemişlerdir. Aynı şekilde harpte kullanılan bıçak,
kasatura ve benzeri kesici aletlerin az bir gümüşle süslenmesinin cevazı da
ulema arasında ihtilaflıdır. Sözü geçen bütün eşyaları altınla süslemenin haram
olduğunda ise, ulema ittifak etmiştir.[bk. Azimâbâdi Avnü'l-mabud VII, 248.]
Hanefi ulemasından İbn
Âbidin de bu mevzuda şunları söylüyor: "Kişinin, altın ya da gümüşle
süslenmesi kayıtsız şartsız haramdır. Ancak süslenme kasdedilmeksizin gümüş
yüzük, gümüş kemer takmak ve kılıcı gümüşle süslemek bu hükmün dışındadır.[bk.
Sehârenfuri, Bezlu'l-mechûd XII, 83.] Fakat kullanılmasına cevaz verilen gümüş
eşyalarda bulunan gümüş miktarının bir miskali geçmemesi gerekir."[bk.
Kamîl Miras, Tecrid Tercem esi, IV, 287; XII, 108.]
Tirmizi bu hadis
hakkında şunları söylüyor: "Bu hadis hasen-garîbdir. Hammâm-Katâde-Enes
senediyle rivayet edilmiştir. Bazıları bu hadisi Katâde tarikiyle Said b.
Ebi'l-Hasan'dan rivayet ediyor. Said dedi ki: Rasûlullah (s.a.v.)'in kılıcının
kabzasının başı gümüş-tendi." Nesâî de Katâde tarikiyle Said b.
Ebi'l-Hasan'dan gelen rivayetin en sağlam rivayet olduğunu söylemiştir. Nitekim
bir numara sonra tercümesini sunacağımız hadis-i şerif bu senedle rivayet
edilmiştir.